Enganxats a l’Automoció
El sector industrial és bàsic a l’economia de la nostra comarca, i s’ha consolidat aquests darrers anys. De tal manera que tant a nivell de valor afegit com d’ocupació és un sector molt més significatiu per al Bages que per al conjunt de Catalunya. I entre tanta indústria, les que treballen per a l’automoció, proveint als grans fabricants, hi han assolit un pes molt significatiu. A Catalunya l’automòbil és des de fa anys un dels sectors estratègics. I no sols per les rellevants dades econòmiques, sinó també perquè fa de tractor en molts aspectes de la nostra economia, tals com […]
El repte industrial
Que som un país industrial i volem seguir sent-ho, ja fa un temps que sembla assumit. Sortosament. No fa tants anys el propi Govern sentenciava que la manufactura era cosa del passat, però la realitat és la que és, i hores d’ara la indústria (manufactura inclosa) ha recuperat pes i aporta bona part del valor afegit a la nostra economia. A això s’hi suma que una part significativa de l’activitat del sector serveis també prové de la demanda del sector industrial. Ambdós contribueixen decisivament a compensar la balança comercial exterior, amb les exportacions i el turisme. També identifiquem sovint que […]
Google, Europa i nosaltres
La Comissió Europea ha acusat Google de falsejar la competència i beneficiar amb distorsions en el seu cercador el seu sistema de vendes propi (és a dir, de fer trampes). També ha obert expedient pel possible abús de posició d’Android. L’empresa podria ser multada fins a una xifra del 10% dels seus ingressos. Però feina tindrien a saber quins són els seus ingressos i d’on vénen… Encara que hi ha precedents de multes grosses a Intel i Microsoft (aquesta última, també darrere l’acusació contra Google). Però poc importa si el fet acaba en pacte o multa, és pólvora mullada. Google, […]
Els grans eixos es fan a petites passes
Recentment hem commemorat els 30 anys de la inauguració del Túnel del Cadí, sense més glòria que algun recordatori a la premsa, amb glossa del que se n’esperava i els avantatges i efectes que ha tingut sobre les comarques properes. Però sense destacar-ne gaire la rellevància de formar part d’un gran eix europeu, projectat fa molts anys per unir Barcelona amb París passant pel centre de França: l’anomenat E9. També el 2014 hem recordat un altre aniversari que ens toca de prop, quasi sense esmentar que és un altre element significatiu de l’E9: els 25 anys de l’autopista de Terrassa a Manresa. […]
L’Àfrica Subsahariana com a mercat: tot per fer
Enguany, la Cambra de Manresa s’inicia en l’organització d’accions a l’Àfrica Occidental francòfona, concretament a Costa d’Ivori, a Mali i a Senegal. Prèviament havia realitzat accions a Sudàfrica. A finals d’aquest mes de febrer, un grup de vint-i-sis empreses d’arreu de l’estat, tres de les quals del Bages, viatjaran a la zona amb l’objectiu d’obrir-hi mercat. Un primer viatge que servirà per valorar el potencial d’aquest territori i començar a teixir-hi una xarxa de contactes que siguin útils per a operacions futures. L’Àfrica Subsahariana és, segons informes de la UNCTAD (Conferència de les Nacions Unides sobre Comerç i Desenvolupament) i […]
Cignes negres a l’horitzó: què pot passar amb l’euro
Segons Nicholas Taleb un cigne negre és un esdeveniment impredictible, és a dir, que no entra dintre de l’horitzó mental de probabilitats normals. Té un impacte extrem, i és difícil predir l’abast. Aquesta ve a ser la definició que va popularitzar en el seu llibre de l’any 2007, El cigne negre, l’impacte de l’altament improbable. L’exemple paradigmàtic d’un cigne negre són els fets del 11 de setembre de 2001 a Nova York i a Washington. Només l’any 2011 hem començat amb la primavera àrab i amb un terratrèmol al Japó que afecta les cadenes de producció de l’automoció i l’electrònica, […]
Agafem el tren del futur
Avui a Europa es prendrà una decisió transcendental pel nostre territori: la determinació dels eixos principals de la xarxa bàsica europea de transport ferroviari de mercaderies. És una revisió que es fa cada força anys, i si aquesta vegada no aconseguim que l’Eix Mediterrani Ferroviari en formi part, tindrem el nostre desenvolupament econòmic molt limitat durant més d’una generació. No és una afirmació exagerada. Tots tenim clar que un territori mal comunicat per avió té un problema de desenvolupament en no ser atractiu per a molts tipus de negocis. Però ben mirat no es tracta només de moure persones, sinó […]