autopista

Ens han assegurat reiteradament que l’obra de desdoblament de la carretera C55 no es podrà dur a terme mentre durin les dificultats pressupostàries de la Generalitat. Malgrat que està més que demostrat que la mitjana i les puntes de circulació de vehicles que suporta van molt per sobre dels límits màxims tolerables. Malauradament al Bages ho sabem prou bé, sense fer tantes comprovacions científiques, perquè la sinistralitat que acumulem és indecent.

I també tenim molt clar el greuge que suposa respecte altres comarques interiors, fins i tot menys poblades i industrialitzades, que tenen connexió per via ràpida i gratuïta amb la conurbació de Barcelona, cap on és bàsic que persones i mercaderies puguin transitar de forma eficient.

Pels mateixos motius se’ns diu que la Generalitat no està en condicions d’afrontar el rescat de la concessió de l’autopista C16, que podria ser una alternativa. El propi conseller de Territori ha comprovat des de l’aire la paradoxa que mentre una infraestructura de mitjana capacitat com la C55 està saturada, una d’alta capacitat com la C16 va buida bona part del dia.

És lloable que en aquests moments el conseller Vila posi sobre la taula una dotació concreta per resoldre la major part de punts negres de la C55 i la C58. Esperem veure-la als pressupostos del 2014, confiant que no sigui una altra promesa que s’endugui el vent. S’ha de reconèixer que el Conseller va tenir bons reflexos i ha sigut expeditiu en posar remei a dos punts concrets que acumulaven un balanç de víctimes catastròfic, i segurament no li ho hem agraït prou.

Ell mateix ha anunciat la negociació d’un conveni amb la concessionària de l’autopista per fer variable preu del peatge en funció de la saturació de trànsit de la C55, amb la finalitat de desviar-hi vehicles i equilibrar les ocupacions. La idea sona bé, però segurament no funcionarà, acabarem atabalant l’usuari, que no podrà estar pendent dels canvis, i per tant els ignorarà. Al marge dels convençuts que si no és gratuïta, res de res. Bé saben prou a quines hores va plena la C55, i per tant podrien implantar un sistema semblant al de la C32, amb horaris i descomptes ben definits. I si no, cal oferir alguna solució alternativa intel·ligent, que no es pot trobar des d’un despatx, cal trepitjar el terreny i parlar amb els usuaris d’una i altra via.

El més lògic és negociar ofertes amb col·lectius d’usuaris freqüents de la C55, com poden ser transportistes, empreses, professionals i estudiants de la comarca del Bages que s’han de desplaçar contínuament, fent-los ofertes personalitzades que responguin a les seves necessitats i els fidelitzin com a usuaris de l’autopista. També la freqüència de pas hauria de tenir un reflex al preu, com ho té en altres peatges que depenen de la Generalitat i hem proposat reiteradament des de la Cambra de Comerç.

I si entre tots pressionem Madrid per a què s’acabi l’enllaç de la C16 amb el Quart Cinturó, farem l’autopista molt més atractiva per una altra part de vehicles usuaris de la C55.

Peatge intel·ligent a banda, caldrà pensar en altres solucions a mitjà termini que ajudin a eliminar les discriminacions que actualment hem de patir certs territoris. Una d’elles seria la implantació d’un sistema universal homogeni de pagament per ús a totes les vies ràpides, fins i tot les que ara són gratuïtes, per repartir-nos entre tots, els peatges que ara paguem uns quants. La tecnologia segur que ho permet. Però aquest és tema d’un altre debat.

Pere Casals. President de la Cambra de Comerç de Manresa