Que es el que més exporta un pais ? I que és el que més importa ?

 

MAPA EXPORTACIONS

 

MAPA IMPORTACIONS 

 

L’obertura dels mercats globals va permetre a gairebé totes les nacions del planeta comerciar les unes amb les altres sense massa traves. El resultat? Un món cada vegada més connectat, però també més especialitzat. No hi ha millor manera de disseccionar el caràcter geogràfic de les diverses indústries del planeta que a través d’aquest mapa realitzat per Voucher Cloud: les exportacions capdavantera de cada país del món, en un cop d’ull.

Hi ha algunes dades interessants. Si ens fixem a Europa, per exemple, la major part dels països continentals treuen molts diners venent maneres de transport. Alemanya és la reina de la indústria automobilística, per descomptat, seguida per Espanya i secundada per Polònia, Eslovàquia, República Txeca, Romania i un llarg etcètera. França cau en la mateixa categoria: la seva principal exportació són les parteixes/peces aeronàutiques, gràcies a Airbus.

Itàlia, Irlanda, Àustria i Dinamarca opten pels medicaments, i tan sols uns pocs pels productes derivats del petroli (Suècia, Països Baixos, Portugal) o pel mateix petroli (només Noruega, a més de Rússia).

Saltem a Sud-amèrica. El panorama? Radicalment diferent: gairebé tots els països llatins opten per explotar al màxim els seus recursos naturals. Equador i Veneçuela depenen en gran manera del cru, mentre que gairebé tots els andins no tan agraciats pel petroli opten per les mines de coure i pels seus productes refinats. A Paraguai regna l’electricitat (gràcies, preses) i a Brasil i Argentina la soia. Fins i tot Uruguai, la principal exportació del qual és la polpa de cel·lulosa tractada.

 

Més al nord succeeix alguna cosa semblant, encara que amb notables excepcions. La principal és Mèxic, el creixement industrial de la qual durant les últimes dècades ha estat molt notable. La seva principal exportació també són els cotxes, a la manera europea. Estats Units i Canadà tenen molt clar què poden vendre millor que ningú: petroli (refinat els primers, cru els segons). Per al cas nord-americà, la tendència del fracking reforçarà la posició del cru.

A Àfrica els països depenen dels seus recursos naturals més que en cap altra part. Només a Tunísia (cablejat aïllat) i en la República Centreafricana, un dels països més pobres del món, la principal exportació és manufacturada (camions de repartiment, si escau). La banya d’Àfrica se centra en els productes agrícoles (cafè, te, cabres i ovelles a Somàlia), l’Àfrica Occidental en l’or, la fusta i el cotó, el Nord d’Àfrica en el petroli i derivats, i el sud en recursos minerals.

 

Àsia és un altre cantar. Descomptat Orient Mitjà (el petroli és el rei), triomfen les manufactures que tant estan col·laborant a disparar les economies d’un munt de països. Bangladesh? El tèxtil. Xina i Tailàndia? Ordinadors. Filipines, Malàisia, Singapur i Vietnam? Circuits integrats, antenes, equips de televisió. L’Índia? , ells venen petroli refinat. Corea del Sud? Oh, sí, per descomptat que la seva principal exportació també és tecnològica i electrònica .

Més enllà de casos molt curiosos (la principal exportació d’Afganistan és el raïm), el mapa il·lustra com es distribueix l’economia global. Àfrica i Sud-amèrica proporcionen la major part dels recursos naturals no relacionats amb el petroli, tals com els minerals o els productes agroalimentaris; Orient Mitjà, el Nord d’Àfrica i Amèrica del Nord tiren de petroli; el sud-est asiàtic d’informàtica i tecnologia; i Europa de cotxes i avions.

I qui compra tot això? Per a això tenim aquest altre mapa d’importacions per país, també de Voucher Cloud, en el qual alguns patrons s’inverteixen: Sud-amèrica s’aferra al petroli refinat; Europa segueix comprant elements relacionats amb el transport (excepte en països molt exportadors i freturosos de petroli, com Espanya o Polònia); Estats Units i Canadà compren cotxes; i, en general, la major part del món balla al són del petroli.

 

Veure article orginal aqui