La jornada sobre les ciutats mitjanes en l’era de les megalòpolis, organitzada per la Cambra de Comerç de Manresa i el Cercle d’Infraestructures i que ha tingut com a ponent el catedràtic d’Urbanisme i Ordenació del Territori, Joaquim Sabaté, ha tornat a posar sobre la taula la necessitat de revisar els actuals models de governança i avançar en el plantejament de sistemes de gestió supramunicipals. La idea, que ja va sorgir en l’anterior sessió d’aquest cicle, persegueix evitar que els municipis hagin de competir entre ells i afavorir que es puguin tirar endavant projectes d’interès per al territori amb una visió global, afavorint la col·laboració entre Manresa i la resta de poblacions de la comarca.

Joaquim Sabaté ha exposat les principals reflexions recollides al Pla Director Urbanístic del Pla de Bages, que es va redactar ara fa dotze anys i que ja plantejava que “el Bages funcionava com una àrea metropolitana”. Respecte les infraestructures, Sabaté ha afirmat que “hi ha pocs territoris que tinguin tants eixos d’autovies com el Bages”, però ha afegit que “és una contradicció que la C-55 estigui treballant al 120% de la seva capacitat i l’autopista ho faci al 20%”. Sobre les possibles solucions, ha apostat per al rescabalament del peatge que, ha dit, “costa una quarta part del que costaria desdoblar la C-55”.

El president de la Cambra, Pere Casals, ha fet incidència en la necessitat de reprendre, amb la perspectiva actual, la reflexió que es va fer en ocasió del PDU i acabar de treballar alguns dels reptes que s’hi plantejaven i que encara no s’han desenvolupat. Ha dit que “Aquesta s’hauria de liderar des de l’administració local, i poden comptar amb la implicació del món empresarial”. També ha fet incidència en la voluntat del territori de ser atractiu, tant per al talent com per als visitants i aconseguir, d’aquesta manera, projectar-lo turísticament i atraure empreses i professionals.